Menolong Agama ALLAH

السلام عليكم

الحمدلله رب العالمين والصلاة والسلام على رسول الله المبعوث رحمة للعالمين

[:قال الله تعالى{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ} [محمد : 7

 Allah berfirman : “Hai orang-orang mukmin, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.” (Muhammad :7)

             Jika kita lihat didalam sirah rasulullah,seperti contoh perang Badar.Tentera Islam yang seramai 313/314/317 bertempur dengan seramai 1000 tentera musyrikin.Bilangan tentera yang bernisbahkan 1:3.Jika diikut logik akal manusia amat tipis peluang umat Islam untuk menang.Tetapi tiada yang mustahil bagi Allah.Di dalam kitab Rohiqul Makhtum karangan syeikh Sofi Rahman  menyatakan beberapa bantuan Allah di dalam perang Badar.Antaranya Allah menurunkan hujan lebat kepada kaum musyrikin dan menurunkan malaikat-malaikat di medan perang membantu umat Islam.Dan Allah meneguhkan kedudukan umat Islam dengan kejayaan mereka.Musyrikin Mekah mula berasa gerun kepada umat Islam.

وَلَقَدْ صَدَقَكُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُم بِإِذْنِهِ ۖ حَتَّىٰ إِذَا فَشِلْتُمْ وَتَنَازَعْتُمْ فِي الْأَمْرِ وَعَصَيْتُم مِّن بَعْدِ مَا أَرَاكُم مَّا تُحِبُّونَ ۚ مِنكُم مَّن يُرِيدُ الدُّنْيَا وَمِنكُم مَّن يُرِيدُ الْآخِرَةَ ۚ ثُمَّ صَرَفَكُمْ عَنْهُمْ لِيَبْتَلِيَكُمْ ۖ وَلَقَدْ عَفَا عَنكُمْ ۗ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ    آل عمران :152

            Allah berfirman : “Dan sesungguhnya Allah telah memenuhi janji-Nya kepada kamu, ketika kamu membunuh mereka dengan izin-Nya sampai pada saat kamu lemah dan berselisih dalam urusan itu dan mendurhakai perintah (Rasul) sesudah Allah memperlihatkan kepadamu apa yang kamu sukai. Di antaramu ada orang yang menghendaki dunia dan di antara kamu ada orang yang menghendaki akhirat. Kemudian Allah memalingkan kamu dari mereka untuk menguji kamu; dan sesungguhnya Allah telah mema’afkan kamu. Dan Allah mempunyai karunia (yang dilimpahkan) atas orang-orang yang beriman.“(Al-Imran: 152)

           Berbeza pula dengan perang Uhud.Umat Islam telah menolong Agama Allah tetapi Allah tidak memberi pertolongan.Adakah Allah tidak menepati janji?Sudah pasti Allah tidak memungkiri janjinya.

           Berkata Ibnu Abbas mengenai awal ayat وَلَقَدْ صَدَقَكُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُم بِإِذْنِهِ (Dan sesungguhnya Allah telah memenuhi janji-Nya kepada kamu, ketika kamu membunuh mereka dengan izin-Nya) : Allah telah menjanjikan pertolongan kepada tentera Islam.

         Nabi Muhammad SAW telah meletakkan 50 orang pemanah di bukit Uhud di bawah kuasa Abdullah bin Jubair serta melarang turun dari bukit itu walau apapun terjadi.Pada peringkat awal peperangan, umat Islam menguasia medan peperangan sehingga menyangka peperangan tersebut sudah berakhir.

حَتَّىٰ إِذَا فَشِلْتُمْ وَتَنَازَعْتُمْ فِي الْأَمْرِ وَعَصَيْتُم مِّن بَعْدِ مَا أَرَاكُم مَّا تُحِبُّونَ 

sampai pada saat kamu lemah dan berselisih dalam urusan itu dan mendurhakai perintah (Rasul) sesudah Allah memperlihatkan kepadamu apa yang kamu sukai. 

          Sehingga berlakunya kelamahan dan perselisihan kepada tentera Islam.Sebahagian mereka menyatakan peperangan tamat dan ingin turun dari bukit Uhud.Abdullah bin Jubair telah menghalang dari melanggar perintah Allah dan Rasulnya untuk kekal di atas bukit Uhud.Sebahangian mereka turun dan meninggalkan bilangan yang sedikit di atas bukit Uhud.

مِنكُم مَّن يُرِيدُ الدُّنْيَا وَمِنكُم مَّن يُرِيدُ الْآخِرَةَ

Di antaramu ada orang yang menghendaki dunia dan di antara kamu ada orang yang menghendaki akhirat.

              Sebahagian mereka turun untuk membantu mengumpulkan harta rampasan perang.Manakala sebahagian mereka taat perintah Allah dan Rasulullah untuk kekal di atas bukit Uhud.

ثُمَّ صَرَفَكُمْ عَنْهُمْ لِيَبْتَلِيَكُمْ ۖ وَلَقَدْ عَفَا عَنكُمْ ۗ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ

Kemudian Allah memalingkan kamu dari mereka untuk menguji kamu; dan sesungguhnya Allah telah mema’afkan kamu. Dan Allah mempunyai karunia (yang dilimpahkan) atas orang-orang yang beriman.

        Maka keluarlah tentera Khalid Al Walid yang bersembunyi dan menyerang tentera Islam.Sehingakan Rasulullah turut tercedera.Pada akhir peperangan ini,tentera Islam berjaya mempertahankan diri dan berakhir dengan kepulangan musyrikin ke Mekah.

إِنَّ اللَّهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ 

Sesungguhnya Allah tidak memungkir janji 

        Adakala kita telah membantu agama Allah,tetapi kita tidak mendapat bantuan Allah.Bukanlah Allah memungkiri janji.Tetapi mungkin kita yang tidak perasan bantuan Allah atau diri kita sendiri yang mengakibatkan bantuan Allah tidak sampai kepada kita.Sebahagian manusia yang menyatakan kegagalannya kerana dia berkorban dirinya untuk membantu agama Allah adalah salah.Tetapi perhitungkan diri apakah yang menyebabkan bantuan Allah tidak sampai kepadanya.

والله أعلم 

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s